ferdaje genis

Ferace üzerine karalamalar

FERACE GİYMEK MODA MI? YOKSA MODERN MODANIN YETERLI 
OLMAMASINDAN DOLAYI BİR BOŞLUĞU DOLDURAN ALTERNATİF BİR 
MODA MI?

Tavuk mu yumurtadan yoksa yumurta mı tavuktan hikayesi gibi
feracenin de hikayesi günümüz Türkiye'sinde. Neden mi? 
Gelin, beraber okuyalım...

Ferace fırtınası olarak da adlandırabileceğimiz ferace modasının, çok eski değil birkaç yıllık bir geçmişi var. Aslına bakılırsa feracenin 100 yıldan eski bir tarihi var da, bugünkü güncenin konusu değil bu tarihçe, kısmetse onu başka bir zamana bırakıyoruz.

Ferace modası, gelir seviyesi orta veya yüksek olan  mütedeyyin kesimin Hacc ve Umre ziyaretlerinin son 10 yılda artması ve gelir seviyelerine paralellik arzeden bir çizgide Mekke, Medine veya Cidde’den arapça tabiriyle “abaya” satın alıp, Türkiye’deki tesettür alışkanlıklarına alternatif getirmesi çabasıyla oluştu kanımca.

Arap kültürünün özellikle abaya süslemelerine yansıyan canlılık ve şatafatı Türk mütedeyyin hanımlarını da cezbetti.   Belki diğer müslüman ülkelerde de benzer bir fenomen oluştu, araştırma yapmadan yorum yapmak yanlış olabilir. Zira Türkiye’deki trend, özellikle son birkaç yılda artan Umre ziyaretlerine paralel olarak daha da kuvvetlendi denilebilir.

Elbetteki birçok sektörde olduğu gibi, "yan sanayi" diye 
tabir edebileceğimiz, Çin malı, Hint malı feraceler ithal
edilerek Eyüp Sultan, Ümraniye ve Fatih'in alışveriş 
caddelerinin vazgeçilmez alış veriş metaı haline geldi.

Fakat Ortadoğu abayesi ile 100 tanesi 50 dolara ithal edilen Uzakdoğu abayeleri arasındaki fark o kadar barizdi ki, birçokları “yerli” olan daha uygun feraceler yerine Dubai’nin, Katar’ın “high street”lerinde ya da “mall”larında satışa sunulan şıkır şıkır parlayan, swarowski taşlı feraceleri tercih ettiler; ya kendileri bizzat bu ülkeleri ziyaret ederek, yada o beldelere gidenlere ısmarlama usulü ile “arap” feracesi sahibi oldular.

Takdir edileceği üzere, fiyatları 500 doların üstünde seyreden bu feraceler aslında son zamanlarda Arap dünyasında da depara kalkan abaya haute couture’ünün ürünleri. Genelde Arap menşe’li olan ancak aralarında Hintli ve Pakistanlı tasarımcıların da bulunduğu bu öncü modacılar, ülkelerindeki trendleri oluşturma gayreti içine içine girdiler, ve de başarılı da oldular kanaatimce.

Tam da bu noktada Türkiye’deki tesettür firmaları olsun, tasarımcılar olsun, böylesi bir niche’i farkederek, pret-a-porter ferace sunumunun yanısıra, haute couture yaklaşımla oluşturdukları kreasyonlarını, tesettürlü bayanların beğenisine sunmaya başladılar. İşte işbu güncenin oluşturulma amacı da budur: Haute couture anlayışı çerçevesinde, kumaşı, aksesuarı, modeli ve tarzı itibariyle hazır giyimin telafi edemeyeceği kalitede ferace üretmeyi şiar edinmiş bir designer-to-be olarak, zarif, ve şık mütedeyyin bayanların ihtiyaçlarını karşılamak.

This entry was published on May 9, 2013 at 12:11 am. It’s filed under Günceler and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: