fotoğraf-5-1

FERADJE ile Ferace Üzerine Hasbihal

– stylehijabblog.com’dan alıntıdır…

 (BEN) – Temmuz 17, 2014
Türkiye’ de feraceye olan ilgi son zamanlarda hayli arttı. Klasik modellerin dışındakendine özgü tarzı ile Feradje ile keyifli bir röportaj yaptıkFeradje tasarımcısı Gülhan Karalı ile röportajımız da sizler için faydalı bulduğum bir çok bilgi var  :)Özel sorular sordum, güzel cevaplar aldım, ilk feracem Feradje sayesinde;)  Allah razı olsun diyorum. Ve sizi röportajımı okumaya davet ediyorum. 
BEN:  ”Ferace” ve ”Abaya” arasında ki farkı kimse çözebilmiş değil ? Aradaki fark nedir ? 
FERADJE :  Aslında Ferace ve Abaya arasında pek bi fark yok. Ferace; Osmanlıca bir kelime. Ferece kökünden geliyor, açmak, önü açmak, ferahlamak anlamında. Abaya; Arap dünyasından geliyor, daha çok asvad diye geçiyor. Bizim giyindiğimiz siyah abayelerin siyah olması da Abaya asvaddan geliyor. Fakat feracelerin özünde renkli olmak var. Osmanlı döneminde ferace giyen kadınlar arasında açık tonları giyinenler gayrimüslimler, canlı tonlar giyinenler ise Müslümanlarmış.  Siyahlık Arap dünyasından geliyor, Ferace tarzı Osmanlı’dan geliyor. Biz iki terimi de aynı anlama kullanır olduk. 

feradje

BEN: Feradje markası nası doğdu ? 

FERADJE :  Hayatlarını okuduğum modacılar bunu söyler  (:  – küçükken bebeklerime kıyafet dikerdim-  Benim de aynen böyle oldu. Etli saçlı barbi bebek yerine annem naylon barbi bebek alırdı. Envai çeşit elbise dikerdim. 18 yaşıma geldiğimde kendi kına kıyafetimi kendim dikmiştim.

İnsanlar beni yönlendirmediler ve dereceyle mühendis oldum. Çeşitli bankalarda çalıştım. Ama içimdeki güzel giyinme tutkusunu söndüremiyordum bi türlü. İnsanlardan da çok güzel geri bildirimler alıyordum. 2007’de Türkiye’ ye döndüğümde bir sürü moda kitabı ısmarladım. Tam çalışacakken bir takım arkadaşlar bankacılığa dönmeme vesile oldular. Tekrar moda hayatım bir ”es” aldı. 5- 6 yıl sonra doğum yaptım ve bankacılığa da geri dönmeyi düşünmüyordum. Biraz kader beni yönlendirdi. 1 yıllık doğum iznimde ferace ve abayaları araştırmaya başladım. Arap dünyasındaki bir çok tasarımcıyı araştırdım, baktım ve hep ferace üzerine çizmeye başladım.

”Ben de tasarımcı değilim ama belli bir zevkim var ve  bunu tasarıma nası dönüştürürüm bunun çabasını verdim. Güzel giyinen herkes tasarımcı olamaz! Bu gün malesef ki güzel giyiniyorum o zaman tasarımcı olabilirim mantığı söz konusu” diyor.. 

Gülhan hanım ayrıca çok üretken bir insan. Bu üretkenlik yönünü tasarıma yönlendirmiş bir bayan.

feradje

 

BEN: Sizce Tesettür de ” Ferace” nin yeri nedir ?
FERADJEBizim aslında misyonumuzda da yer alan bir konu bu. Feradjenin misyonundan bahsedeyim. Biz feradjeyi tesettürün tam anlamıyla yaşanması için neler yapabilirizin cevabını aramak için kurduk. Bugün pardesu yerine ferace kullanımını öneriyoruz. Pardesü artık klişe oldu, modeller çok ”kiş” olmaya başladı. Piyasadan yavaş yavaş çekildi. Modern dönem tasarımcıları hiç çalışmıyor mesela. Bu anlamda pardesünün gözden kaybolduğu şu zamanda tekrar nasıl tesettürlü giyime teşvik ederiz hedefi ile yola çıktık. Ferace ve Feradje! yani diğer ferace firmalarının da buna katkı da bulunduğunu düşünüyorum. Siyah, bol feracelerin hemen hemen hepsi tesettüre uygun. Mesela Kup yok feracede. Vücüda oturmayan bi yapı söz konusu ve tesettüre uygun.

BEN:  Feradje olarak gelecek hedefleriniz nelerdir ?

 
FERADJE : Feracenin de özünde olan tesettürü korumak ve tesettürü yaygınlaştırmak misyonumuz. Tesettüre uygun olmayan çok fazla  kıyafet tarzı var. Ben biraz çift kat kıyafet prensibini benimsiyorum.  Ayet-i kerimede diyor ki ”Dış örtünüzü giyinerek dışarı çıkın”. Bu ayet-i kerimeden yola çıkarak bir iç kıyafeti olmalı insanın bir de dış kıyafeti olmalı! Ferace ile bu ayet-i kerimeyi uyguladığımızı düşünüyorum. Vizyonumuzdan bahsedecek olursak çok büyük hedeflerimiz var, Allah nasip ederse inşAllah. Kalıp noktasındaki eksikliğimiz için Park Bravo’da çalışmış bir modelist arkadaşla tanıştık. Kendi kalıp firması var onunla çalışıyoruz. Daha işimiz kolaylaşacak. 


“Tasarım anlamında çok iyi yerlere gelip herkese ferace giydirmek! Herkese ! Sadece dindar ve örtülü olanlar değil, örtünmemiş olanları da kastediyorum!” diyor..

” Belki çok ütopik olacak ama gelecekteki Chanel olmak istiyoruz, tasarımcısı ben olmasam dahi..”

stylehijabblog

BEN: Feracenin bir tarzı varsa siz Feradje olarak tarzınızı nasıl anlatırsınız ? 
FERADJE :  Feradje’ yi kurduğumuzda haute couture tarzı, el işçiliği gerektiren, bir eşi daha olmayan ürünler ile yola çıktık. İlk ürünlere bakacak olursanız inci boncuklu veya kolları işli, arkası başörtüden aplikelediğim bir feracem gibi… Seri üretime giremeyecek kupon feracelerimiz vardı. Burdan ilerlemek istedim ama Türkiye’de ki müşteri buna hazır değil. Abaya veya Ferace çok sıklıkla giyilmiyor. Arap kadınının temel kıyafeti ferace. Geçenlerde Katar ziyaretimde de gözlemlediğim kadınların hepsi ferace giyiyor. Bizim ülkemizde böyle bir durum söz konusu değil. Bu sebeple Türkiye’deki müşteri kitlesine daha uygun şeyler tasarlamak istedik. Biraz etnik tarz, biraz şehirli tarz, bohem ya da maskülen gibi tarzlar söyleyemeyeceğim.Etnik minimalist diyebiliriz tarzımız için. 

feradje- stylehijabblog-

BEN:  Ferace alırken sizce nelere dikkat edilmeli ?
FERADJE : Tek bir ferace yok. Farklı kullanım alanları var; düğün feracesi, kına gecesi feracesi, günlük ferace, hamile feracesi, iş feracesi, hac feracesi… Mesela bir iş feracesinde olabildiğince minimalist olmak zorundasınız. Kına gecesi feracesi tam bir tesettür feracesi olmalı, kına gecesinde içe giyilen kıyafeti tam kapatabilecek bir ferace olmalı. Düğün feracesi ise; insanlar artık düğüne giderken şık olmak istiyorlar. Eğer düğün sahibine çok da yakın değilse nası giyilecek? Döpiyes takımlar da eskide kaldı. Umre feracesi; tamamen rahat olmalı, pamuklu kumaş olmalı. Kol ağızları hem açılır kapanır olmalı ki abdest alma kolaylığı sağlasın…

BEN: Peki neden Ferace Türkiye’ de Arap Ülkelerinde ki gibi şalıyla satılmıyor ?

FERADJE : Tecrübelerimden yola çıkarak bu soruya cevap vereceğim. Arap ülkelerinden Bahreyn’ e gittim, hac ziyaretim için Mekke-Medine’de bulundum, bu sene de Katar’a gittim. Ferace başörtüsüne ‘şeyla’ deniliyor. Araplar başörtüsünü de feracesini de siyah olarak tercih edip aksesuarlarla renk katıyorlar. Türkiye’de simsiyah giyinilince biraz çarşafı andırıyor dikkatinizi çekiyor mu? Türkiye’de renkli başörtü konsepti var. İnsanlar siyah başörtüyü pek tercih etmiyor. Ama malesef çarşafı andırdığı için Türkiye’de şeyla ile satılmıyor. Katar’dan dönerken kendime şeylası ile birlikte feraceler aldım ve taktım da. Türkiye’de böyle bir kavram yok. Türkiye’de gördüğümüz Araplar bile siyahı çıkarıp renkliyi takıyorlar buraya geldiklerinde. Uçakta değiştiriyolar. Şeylasını değiştiriyor, renkli takıyor.

BEN: Ferace dışında başka tasarımlar yapma hedefleriniz var mı?

FERADJE :  Aslında feraceden çok dışarı çıkmayı planlamıyordum. Nisher the richer diye bir tabir var. Ne kadar nish alanda çalışırsanız o kadar başarılı olursunuz. Dolayısıyla himmetimi dağıtmak istemem açıkçası. Ferace üzerine yoğunlaşmayı hedefliyorum. Fakat çevremden deniz kıyafetlerine kadar isteyen arkadaşlarım oldu🙂

Elbise yapmayı seviyorum. Kendim de elbise giymeyi sevdiğim için. Boydan maxi şeyleri seviyorum. Tuniği çok tasvib etmiyorum. Fakat yeni limited koleksiyonumda 2 tuniğe yer vereceğim. Daha henüz üretime geçip geçmeyeceğine karar vermedim. Ülkemiz Arap ülkeleri gibi sıcak değil, sonbaharı var, kışı var. Belki yazlık feraceler gardolaba giderken ferace dışında tasarımlar ortaya çıkabilir. Sonbahar- Kış koleksiyonumuz için kalıpçı arkadaşımız kalıp çıkarmaya başladı. Sonbahar- Kış koleksiyonumuzda kaban- elbise- tuluma  yer veriyoruz.

 

BEN: Eklemek istedikleriniz ?  

FERADJE : Biz müşterimize çok değer veriyoruz. Hızlı geri dönüşümden memnunlar müşterilerimiz. Müşteri kitlemiz genelde müdavim oluyorlar. Her türlü geri dönüşü bekliyoruz :) 

Feradje çok yakında web sitesiyle sizinle olacak .. http://www.feradje.com / http://www.feradje.com.tr

Benim hangi güzel feraceyi seçtiğime gelirsekkk.. işte böyle güzel bişi 
umarım begenirsiniz.

stylehijabblog

Feradje’ ye İletişim için: 

Facebook : facebook.com/feradje

Twitter: feradjecom

instagram: @feradje

 

This entry was published on July 17, 2014 at 9:44 pm and is filed under Günceler. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a Reply

